• Na kole v provozu

    Cyklisté jsou stejní účastníci silničního provozu jako ostatní řidiči. I když jízdní kolo nemá motor - na rozdíl od ostatních vozidel (tedy většinou ☺). Proto pro cyklisty platí podobná pravidla jako pro ostatní řidiče motorových vozidel.

     

    Na kole můžeš jezdit v podstatě od malinka, od chvíle, kdy se ho naučíš ovládat. Sám ale můžeš vyrazit do provozu až v 10ti letech. Do té doby můžeš na silnici jet jen s osobou starší
    15ti let.

     

    Na kole jezdi vždy při pravém okraji vozovky, aby tě mohla auta bezpečně předjet a neohrožoval jsi tak plynulost silničního provozu. V případě, že je ale u okraje silnice nepořádek (štěrk, kamínky) nebo je krajnice rozbitá, pak jeď více v silnici. Důležité je, abys jel bezpečně a mohl správně kolo ovládat.

     

    Jelen radí:

    Vždy při jízdě na kole dávej pozor na okolní provoz, pořádně se rozhlížej a mysli i za ostatní. Ne vždy tě řidiči vidí včas a stihnou dobře zareagovat, proto musíš být stále
    ve střehu.

  • Základní dovednosti

    Při jízdě na kole je důležité umět kolo správně a bezpečně ovládat. Pokud si nejsi na kole ještě úplně jistý, jezdi nejdříve v parku nebo někde mimo silnici, abys získal potřebnou jistotu. Nejlepší bude, když ti rodiče někde mimo silnici pomohou trénovat.

    Tady je pár jednoduchých cviků, které by měl každý zvládnout, než vyjede na silnici:

    1) jízda rovně a jednou a druhou rukou ukazovat směr

    2) krátký a dlouhý slalom

    3) bezpečně zabrzdit a slézt z kola

    4) pohled hlavy do zatáčky („kam koukám, tam jedu“)

    5) vyhýbací manévr (rychlé vyhnutí náhlé překážce)

     

    Jelen radí:

    Na silnici musíš mít hlavně dobrou stabilitu a umět řídit i jednou rukou, abys mohl dobře ukázat změnu směru jízdy.

     

  • Bezpečnost v provozu

    Při jízdě na kole nikdy nejezdi se sluchátky v uších. Sluchátka ti zhorší sluch a ovlivní celkovou orientaci v provozu. Můžeš snadno přeslechnout přijíždějící auto nebo třeba houkající sanitku. Také nikdy nevoz na silnici na kole kamaráda.
    Při jízdě s kamarádem na nosiči nebo na rámu se ti bude hůře ovládat kolo a může ti to zkomplikovat pohyb na silnici.

    Na kole také nikdy netelefonuj.

     

    Když pojedeš na kole na výlet ve větší skupince, tak by členové skupiny měli jet po silnici vždy za sebou. Ideální je, aby jako první a poslední vždy jel dospělák a děti jely schované mezi nimi. Je to z důvodu bezpečnosti. Dospěláci, většinou rodiče, tak na tebe a tvé sourozence nebo kamarády mohou lépe dohlédnout.

     

    Při plánování výletu na kole plánuj trasy tak, aby sis byl jistý, že trasu v pohodě zvládneš. Není dobré přeceňovat svoje síly, protože když je člověk unavený, tak má sníženou pozornost
    a snadno může dojít k nehodě. Na výlet si s sebou vezmi vždy dost pití a svačinu, abys mohl načerpat energii.

     

    Jelen radí:

    Pokud chceš daleko dojet, tak musíš mít dost energie. S autem se taky jezdí natankovat!

  • Když musíš kolo vést

    Někdy se může stát, že budeš mít na kole nějakou poruchu (spadne ti třeba řetěz nebo píchneš duši). V tom případě musíš kolo vést a je dobré ho vést po chodníku. Když tam chodník není, zůstaň u pravé strany silnice a jdi s kolem dál.

    Jelen radí:

    Takže - pokud vedeš kolo, tak po pravé straně!

  • Po chodníku se nejezdí!

    Pozor na chodníky! Na těch smí na kole jezdit jen děti mladší 10ti let. Všichni, kteří jsou starší už musí po chodníku kolo vést.

    Stejné je to na přechodu pro chodce, kde musíš kolo vždy vést.

    Naopak, na přejezdu pro cyklisty musíš na kole jet.

     

    Jelen radí:

    Po chodníku přece auta taky nejezdí!!!

  • Změna směru jízdy

    Na kole nemáš blinkry, a proto musíš při odbočování používat paži, abys ukázal směr.

    Při jakékoliv změně směru jízdy, dej vždy dostatečně dlouho dopředu vědět, že chceš směr změnit.

    V případě, že se děje cokoliv nezvyklého, tak raději zastav
    co nejvíce u krajnice a počkej, až se situace uklidní.

     

    Když se rozjíždíš od okraje silnice a vjíždíš do vozovky, vždy se musíš pořádně rozhlédnout, jestli něco nejede. Než se rozjedeš, je třeba také ukázat změnu směru jízdy vlevo,
    aby všichni věděli, že vjíždíš na silnici.

     

    V případě, že se budeš potřebovat dostat s kolem na druhou stranu silnice, tak rozhodně jen tak nepřejížděj. Lepší je zastavit a kolo převést. Správný postup je tedy tento:

    ukaž, že zastavuješ tím, že upažíš pravou ruku,

    zajeď úplně ke kraji silnice, zastav a z kola slez,

     

    pak se pořádně rozhlédni na obě strany. Když nikde nic nejede, převeď kolo na druhou stranu vozovky.

  • Předjíždění

    I na kole se někdy stane, že musíš předjíždět, třeba traktor nebo povoz s koňmi. Proto si řekneme, jaký je správný postup při předjíždění:

     

    1. Nejdříve zkontroluj, jestli se tě někdo nechystá předjíždět.

    2. V případě, že je silnice za tebou volná, pak dej znamení
    o změně směru jízdy upažením levé ruky, vrať ruku na řídítka a přejeď ke středu vozovky.

    3. Pak zkontroluj, jestli nejedou auta v protisměru a začni předjíždět zleva.

    4. Vždy dávej dobrý pozor, abys při předjíždění nepřejel
    do protisměru.

    5. Pokud jedou vozidla v protisměru, tak jim musíš dát přednost.

    6. Po předjetí znovu ukaž změnu směru jízdy doprava a vrať ruku na řídítka.

    7. Nakonec se zařaď opět k pravému kraji silnice.

     

    Při předjíždění si musíš být jistý, že dokážeš vyvinout dostatečnou rychlost, abys zvládl traktor nebo třeba koně předjet. Opět platí pravidlo, že musíš myslet i za ostatní
    a předvídat. Pokud se ti jenom malinko něco nezdá, pak raději nepředjížděj vůbec a ještě chvíli vydrž.

    Nikdy nepřejížděj před vrcholem kopce nebo v nepřehledném místě, kde nevidíš, jestli něco nejede v protisměru. Také dávej pozor na to, aby tě ten, koho předjíždíš, měl možnost zaregistrovat. Mohlo by se totiž také stát, že začne odbočovat doleva, aniž by o tobě věděl,
    a to by pak byl velký malér.

    Když se ti nedaří předjet, tak se nic neděje, není to v žádném případě ostuda.

     

    Existují i situace a hlavně místa, kdy se předjíždět nikdy nesmí.

    Jsou to:

    - železniční přejezd

    - přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty

    - úsek označený zákazem předjíždění

    - křižovatka a v její těsné blízkosti

  • Odbočování vlevo

    Náročnou operací na silnici je vždy odbočování vlevo. Velmi zjednodušeně se dá říci, že při odbočování vlevo mají před tebou všichni přednost. Nastuduj si, jak správně postupovat:

     

    1. ohlédnu se doleva přes rameno a zkontroluji, jestli se mě nechystá někdo předjet

    2. nechám projet vozidla, která mě předjíždějí

    3. dám znamení o změně směru jízdy upažením levé ruky

    4. jestliže mě žádné vozidlo nepředjíždí, najedu co nejvíce ke středu vozovky

    5. dám přednost protijedoucím vozidlům

    6. pokud musím při tom zastavit, před rozjetím se ještě jednou rozhlédnu na všechny strany

    7. odbočím doleva

     

  • Kdy nesmím odbočit?

    V některých nebezpečných a nepřehledných místech ti ale značky zakazují odbočovat. Nauč se tedy značky v pravém okně.
    Nezapomeň také, že auto nebo motorka jede velmi rychle
    a vždycky u tebe bude rychleji, než si myslíš. Proto při odbočování raději počkej, až projedou všechna vozidla,
    i když ti třeba připadá, že jsou ještě daleko. Teprve potom odbočuj.

    Dbej také na dostatečný odstup od vozidla jedoucího před tebou. Musíš mít dostatek prostoru pro reakci. Znamená to, že když pojedeš příliš blízko, tak se může stát, že nestihneš dostatečně rychle zabrzdit nebo jinak reagovat.

     

    Jelen radí:

    Silnice není místo pro hry, proto se nikdy na silnici na kole nepředváděj
    a nevymýšlej žádnou neplechu, mohlo by to být pro tebe i ostatní velmi nebezpečné.

     

  • Dopravní značky

    Tady se podívej na další dopravní značky, které se ti budou určitě hodit.

     

    Jelen radí:

    Čím víc značek budeš umět, tím méně
    tě nějaká překvapí na cestách!

  • Křižovatky

    Na křižovatce platí pro cyklisty stejná pravidla jako pro ostatní řidiče. Znamená to, že se musíš řídit značkami, semafory nebo pokyny policisty stejně jako řidiči aut
    a dalších vozidel. Křižovatky bývají složité, a proto musí být určeno, kdo má přednost před ostatními. Na to platí několik pravidel, která si teď zopakujeme:

  • Výbava kola

    Správná výbava kola

    Jízda na kole samozřejmě vyžaduje také správnou výbavu. Výbava na kolo se dělí na povinnou výbavu kola a jezdce. Povinná výbava je ta, kterou musíš na kole mít, než vyrazíš na silnice. Pokud bys ji neměl, mohl by tě zastavit policista
    a zaplatil bys pokutu. Proto si povinnou výbavu teď společně projdeme.

     

    Povinná výbava kola za dobré viditelnosti (ve dne):

    1. funkční přední a zadní brzda

    2. přední bílá odrazka

    3. zadní červená odrazka

    4. odrazky na šlapkách a ve výpletech kol

     

    Povinná výbava kola při špatné viditelnosti, tzn. když je špatně vidět (v noci, za deště, mlhy a šera):

    K základní povinné výbavě je za špatné viditelnosti ještě třeba přidat dopředu i dozadu světýlko. Vepředu musí být bílé světlo a vzadu červené, nejlépe blikající.

     

    A samozřejmě i ty, jako cyklista, musíš mít na kolo povinnou výbavu. Povinná je pro tebe pouze helma. Helmu ale musíš mít nasazenou na hlavě a správně zapnutou. Nikdy by se ti neměla na hlavě hýbat a měl bys ji mít i přes čelo, nejen na šošolce. Důležité je si ji vždy pečlivě zapnout ještě před jízdou. Když si ji budeš upravovat za jízdy, můžeš ztratit rovnováhu a upadnout. Ve chvíli, kdy ji nebudeš mít zapnutou, tak helma úplně ztrácí svoji funkci – při pádu ti z hlavy spadne a vůbec tě neochrání před zraněním.

    Také je dobré na kolo mít nepovinnou (doporučenou) výbavu:

     

    - brýle

    - rukavice

    - pevné boty

    - vhodné sportovní oblečení ideálně s reflexními prvky

  • Cyklostezky

    Pokud je na trase, po které jedeš cyklostezka, máš povinnost po ní jet. Je to z toho důvodu, abys měl jako cyklista bezpečnější cestu, a také auta měla možnost plynuleji jet po silnici.

    Cyklostezky jsou sice vymezené pro cyklisty, ale platí na nich pro nás stejná pravidla jako na silnici. Proto musíme dávat vždy dobrý pozor na ostatní cyklisty, předvídat jejich chování a chovat se při jízdě slušně. Dbej proto i na těchto stezkách na dostatečné rozhlížení, dávání přednosti v jízdě
    a také na to, abys nikoho neomezil nebo neohrozil.

CZ.1.07/1.1.32/02.0044

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a Státním rozpočtem ČR.